Tung remissinstans sällar sig till kritiker av Nationell plan för transportsystemet

Nu instämmer också Norrbottens Kommuner (tidigare Kommunförbundet Norrbotten) i kritiken av förslaget till Nationell plan för transportsystemet 2018-2029. Mycket av kritiken är i linje med vad Kiruna kommun tidigare (se 17-11-15) uttryckt i sitt remissvar. Det gäller bl a att det saknas förslag till dubbelspår på Malmbanan och otillräcklig satsning på väg E10.
– Norrbottens Kommuner (NK) är positiv till att Trafikverket föreslår kraftigt ökad ambitionsnivå för namngivna investeringar i norra Sverige. Däremot anser NK att avsatta medel i planförslaget till drift och underhåll gällande vägnätet är oacceptabelt och riskerar att kraftigt försämra tillgängligheten och samhällsservice för våra invånare i flera kommuner samt drabba näringslivets konkurrenskraft.
I förslaget till Nationell plan för transportsystemet 2018-2029 från Trafikverket har regeringen satsat ytterligare 100 miljarder kronor jämfört med den tidigare planen.
Norrbottens Kommuners prioriterade investeringar utifrån stora behov är:
- Norrbotniabanan/en länk i Botniska korridoren
- Dubbelspår Malmbanan – Malmporten Luleå hamn
- Förbättringsåtgärder E10
- Stambanan
– Norrbottens Kommuner anser att om Norrbotniabanan inte inryms i sin helhet under planperioden bromsas inte bara utvecklingen i hela regionen utan även på nationell och europeisk nivå, skriver NK i sitt remissvar.
– Dubbelspår för Malmbanan finns inte med i förslaget. Detta trots att Malmbanans betydelse för både godstrafiken från Malmfälten och persontrafiken. För att säkerställa gruvnäringens framtida nettoexportbidrag till den svenska ekonomin måste Malmbanans kapacitet utvecklas. Därför anser vi politiker att det är nödvändigt att under planens inledande år påbörja en utbyggnad av dubbelspår på det norra omloppet Kiruna-Riksgränsen.
Norrbottens Kommuner är kritisk till den låga nivån medel i förslaget avseende drift och underhåll i vägnätet:
– Högtrafikerade vägsträckor med hög olycksfallsfrekvens bör ur säkerhetssynpunkt bli utbyggda och mötesseparerade. Speciellt väg E10 är hårt drabbad och de åtgärder som nu planeras är positiva men absolut inte tillräckliga, skriver Norrbottens Kommuner i sitt remissvar.
Norrbottens Kommuner är en intresseorganisation för Norrbottens 14 kommuner och hette tidigare Kommunförbundet Norrbotten.
Roger Suup (S)