Succé för rekryteringsfilm
För en månad sedan lanserade Kultur- och utbildningsnämnden/-förvaltningen ”Sveriges vassaste rekryteringsplan” bl a med en film på sociala medier som är den hittills mest visade som kommunen någonsin varit involverad i. Filmen med temat ”Ta inte första bästa lärartjänst” utan ”Ta bästa första lärartjänst i Kiruna” har nått över 60.000 personer och drygt 30.000 har sett filmen.
-Vi är förstås väldigt nöjda med responsen och vi hoppas nu att vi ser det i antalet intresseanmälningar till lärarjobb i Kiruna.
Rekryteringskampanjen var en av 11 punkter som Kultur- och utbildningsnämnden tog i april 2016 och som man nu sjösatt i samband med att närmare 8.000 lärarstudenter tar sin examen i början av juni månad. Till nyblivna lärare erbjuder kommunen bl a en attraktiv ingångslön, bostad och mentorprogram.
Förutom den primära målgruppen som är nyblivna lärarstudenter – grundskollärare, förskollärare och fritidspedagoger – från landets lärarhögskolor så omfattar rekryteringskampanjen ytterligare nio målgrupper som man systematiskt ska bearbeta för att få fler behöriga lärare till skolan. Det är en utmaning som landets alla 290 kommuner står inför men ingen annan kommun har plockat fram ett så omfattande smörgåsbord som Kultur- och utbildningsnämnden/-förvaltningen. Förskollärare, grundskollärare, rektorer, andra personakategorier och politiker har i olika workshops tillsammans spånat fram attraktiva möjligheter för lärare i Kiruna.
Roger Suup (S) ordförande Kultur- och utbildningsnämnden