Närsjukvården i Kiruna – årets förbättringspris
Närsjukvården i Kiruna fick idag motta pris för sitt akuta omhändertagande av patienter. Det var vid landstingsfullmäktige i Luleå som priset på 100.000 kr delades ut jämte diplom. Medarbetarna ska senare bestämma hur prissumman ska användas.
Priset som årets förbättrare fick närsjukvården i Kiruna bl a för att man arbetat med ständiga förbättringar och höjt medarbetarnas kompetens genom utbildningsinsatser. Sedan tidigare har landstinget haft närsjukvården i Kiruna som modell för just det akuta omhändertagandet och verksamhetsledare Helena Fredriksson Ågren prisade lagarbetet och ständiga förbättringar som en av anledningarna till framgången. Men i grund och botten handlar om ”nytänkande och systematiskt förbättringsarbete som bidrar till positiva förbättringar för såväl medborgare som medarbetare” som bl a var motiveringen till priset.
Närsjukvården i Kiruna har förbättrat hela kedjan kring akuta omhändertagandet för patienter som uppsöker hälso- och sjukvården. Verksamheten har skapat gemensamma rutiner, effektiviserat det interna arbetet och det har bidragit till att förbättra patientens flöde genom hälso- och sjukvårdens system och i slutändan också bidragit till en tryggare, säkrare och mer modern hälso- och sjukvård.