Lombia Ishall sjunger på sista versen
Ja, men det gäller förstås bara namnet. De föreningar som nu nyttjar Lombia har det här året på sig att sälja in ett nytt arenanamn istället för Lombia Ishall. Det är kommunstyrelsen som godkänt möjligheten för föreningarna. Om föreningarna hittar en arenasponsor är det en ny intäktsmöjlighet för föreningarna.
Det är Kiruna IF, Kiruna IF Ungdom, Kiruna konståkningsförening och Kiruna City Hockeyförening som i en gemensam ansökan till Kiruna kommun vill få möjlighet att under en tidsbegränsad period sälja arenanamnet Lombia ishall. Om föreningarna hittar en arenasponsor så ska kommunstyrelsen godkänna förslaget. Det är föreningar som har fasta träningstider på Lombia ishall som ska få del av ett sponsoravtal under pågående avtalstid.
Syftet från föreningarnas sida är att utveckla Lombia till en mer attraktiv mötesplats för spelare, företag, ledare, utövare och andra samt främja idrotten på arenan. Alla fyra föreningar är eniga om att detta är potentiella intäkter som inte annars skulle komma föreningarna till del. Frågan om arenasponsor och riktlinjer för sponsring var ute på remiss och en av synpunkterna som kommunstyrelsen beaktade var att en förening som arrangerar en match eller evenemang har rätt att tillfälligt skyla andra föreningars sponsorreklam. Det förekommer på i stort sett alla olika typer av arenor land och rike runt.
Det är särskilt specificerat vilka mått på reklamskyltar som är tillåtna i de kommunala anläggningarna. Riktlinjerna för sponsorreklam gäller för Lombia, Lombia ute, Luossavaarabacken, Matojärvi, Rakethallen, Tarfalahallen, Simhallen och Sporthallen.
Roger Suup (S) ledamot kommunstyrelsen