Kiruna kommun sågar Trafikverkets förslag till Nationell plan för transporter

Kommunstyrelsens arbetsutskott (ks au) har i sitt remissvar till Trafikverket angående ”Nationell plan för transportsystemet 2018-2029” efterlyst större insatser både för Malmbanan och E10. Kommunstyrelsens arbetsutskott saknar såväl dubbelspår på Malmbanan som 2 + 1 väg på E10 och en ny järnvägsdragning till Kiruna nya centrum i planförslaget.
– För att säkerställa ett inkluderande och jämställt samhälle med förbättrade förutsättningar för näringslivet och förstärkt sysselsättning i hela landet krävs ytterligare åtgärder för transportsystemet i Norrbotten främst på E10 och Malmbanan, konstaterar kommunstyrelsens arbetsutskott som antagit remissvaret till Trafikverket.
Förslaget till nationell plan anger att ”betydande brister kommer att kvarstå” för E10 trots åtgärderna som planeras. Då vägen är så pass viktig både för regionen och nationellt behövs en 2 + 1 väg mellan Töre-Kiruna för att öka säkerheten, skriver kommunstyrelsens arbetsutskott. I första läge behövs 2 + 1 väg på sträckan Kiruna-Gällivare för säker trafik och sjuktransporter. E10 fungerar som den enda möjliga vägen för persontrafik. Då det inte finns någon annan väg att välja för resor mellan dessa områden blir vägen mycket sårbar. En olycka, där vägen spärras av, hindrar sjukresor med både bil och ambulans.
Ks au efterlyser även säkra resor för oskyddade trafikanter och menar att det finns ett stort behov av gång- och cykelväg mellan Jukkasjärvi och Kiruna som passerar IRF Rymdcampus. Det behövs även åtgärder längs E10 mellan Kiruna-Riksgränsen för att öka säkerheten. Där pekar man på rastplatser, parkeringar vid besöksmål och säkra överfarter över väg E10.
Planförslaget anger att ”brister i kapacitet och robusthet kommer att kvarstå” för Malmbanan trots åtgärderna som planeras. Dubbelspår för Malmbanan finns inte med i förslaget. Detta trots Malmbanans vikt för både godstrafiken från Malmfälten och persontrafiken inklusive den ökande besöksnäringen. I förslaget till nationell plan anges att 90 procent av all europeisk järnmalm utvinns i Norrbotten och att Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och att järnvägen är sårbar pg a sin solitära sträckning. Genomförande av dubbelspår för hela sträckan Luleå-Riksgränsen bör komma igång så snart som möjligt. Kommunstyrelsens arbetsutskott ser också behov av ökad standard på E45 mellan Vittangi och Karesuando samt att vägplanen mellan Junosuando och Vittangi genomförs. Ny järnvägsdragning till Kiruna nya centrum finns inte beskriven i planförslaget, konstaterar kommunstyrelsens arbetsutskott.
Roger Suup (S)