Förslag att sänka hastigheten i Kiruna C – för att minska antalet olyckor

På tisdag 17-09-19 tar kommunfullmäktige ställning till en ny policy för hastighetsplan. Det innebär en generell sänkning av hastigheten i Kiruna C för att få ned antalet olyckor i trafiken. Förslaget till handlingsplan är i linje med de nya rekommendationerna från riksdagen istället för 30, 50 och 70 km/tim i tätorterna blir det 30, 40 och 60 km/tim.
Riksdagen beslutade redan 2008 om det nya hastighetssystemet där riktlinjerna är att hastigheterna successivt ska anpassas till 30, 40, 60, 80 och 100 km/tim. Det är gatans eller vägens trafikmiljö och funktion som avgör vilken hastighet som är lämplig. Mellan 2003-2016 har det i Kiruna kommun skett 434 olyckor varav 15 dödsolyckor, 110 allvarliga olyckor och 309 lindriga olyckor.
– Syftet med Kiruna kommuns hastighetsplan är att den ska medverka till en säkrare, tryggare och attraktivare levnadsmiljö för kommunens invånare vilket är i linje med Kiruna kommuns vision och trafikstrategi, säger Tobias Lustig som är trafikingenjör på Kiruna kommun.
Den nya policyn för hastighetsplan innebär i korthet att merparten av alla gator inne i Kiruna C får hastigheten 30 km/tim som gäller i bostads- och villaområden. Den högre hastigheten 40 km/tim får huvudvägar och uppsamlingsgator och 60 km/tim kommer att tillåtas på vägar med få korsningar och inga eller ytterst få gångpassager. Målet med hastighetsplanen är bl a att minska antalet omkomna och svårt skadade i trafiken, att minska antalet lindrigt skadade i trafiken med 50 procent i det kommunal vägnätet, att barn ska få en trygg och säker uppväxtmiljö och att förbättra tillgängligheten för gående och cyklister.
Resultatet av nya hastighetsgränser:
- Färre antal olyckor, mindre antal av olyckorna som resulterar i allvarlig olycka eller omkomna. En sänkning av hastigheten från 50 till 40 km/tim i tätbebyggt område medför 3 färre dödade och 40 färre svårt skadade per år i det kommunala vägnätet.
- Minskade bullernivåer med en lägre hastighet
- Minskade utsläpp i stadskörning med lägre hastighet
- Jämnare flyt i trafiken
Förslaget till hastighetsplan var ute på samråd i våras och i kommunstyrelsen verkade ledamöterna vara inne på samma linje som förslaget till hastighetsplan. Från kommunens sida har bl a SKL:s (Sveriges kommuner och landsting) handbok ”Rätt fart i staden” och andra nationella riktlinjer varit vägledande när man tagit fram hastighetsplanen. I Kiruna är de flesta lokalgatorna anpassade för 30 km/tim. Korsningsavstånden är 150 meter och kortare och gaturummen är intima med många utfarter från fastigheterna.
Roger Suup (S) ledamot i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige