E10 genom Kiruna får ny sträckning redan nästa år

Nuvarande E10 genom Kiruna kan redan nästa år få en helt ny sträckning. Trafikverket föreslår att den leds via den nya etapp 1 av E10 från Karhuniemi till Kurravaaravägen och sedan in mot Malmvägen, ny sträckning av Österleden och vidare på befintliga E10 mot rondellen vid utfarten från Kiruna.
Det här innebär i så fall att Plan B från 2014 inte behöver nyttjas. Enligt Plan B krävs ganska omfattande ombyggnationer vid Silfwerbrandsgatan (strax nedanför Coop Trädgårdsgatan) för att inte tung trafik ska fastna i uppförsbacken mot Hjalmar Lundbohmsvägen och vidare efter Hjalmar Lundbohmsvägen ända fram till den nya anslutningen strax bortom Dubengatan mot Luossavaara. Då slipper man också all tung trafik med buller och avgaser. Även ombyggnationer från Stadshuset ned mot Stationsvägen behöver inte genomföras.
Den ursprungliga sträckningen vid omledning av E10 var egentligen från första rondellen vid södra infarten till Kiruna via Malmvägen förbi det nya Stadshuset Kristallen men Kiruna kommun har planerat en stängning av Malmvägen under tre år under den mest hektiska byggperioden av de första kvarteren i nya centrum.
E10:ans nya sträckning förbi Kiruna är indelad i två etapper. Den första etappen från Karhuniemi till Kurravaaravägen (förbi Matojärvi och den tidigare hoppbacken vid Bogdanoff) kommer att vara körklar hösten 2019. Den andra etappen från Kurravaaravägen förbi det nya centrum blir klar året därpå på hösten.
I fall Malmvägen stängs ner ser Trafikverket behov av åtgärder så att trafiken kan ledas om och ändå nå nya E10 via Kurravaaravägen. Enligt ett förslag från Kiruna kommun tidigare så avser man att förlänga Österleden en kort sträcka mot Malmvägen istället för den nuvarande besvärliga kurvan som leder längs Industrivägen.
Bildtext: Den heldragna röda linjen är nuvarande sträckning av E10. Den streckade röda linjen är den föreslagna nya dragningen som kan bli en realitet redan nästa år dvs hösten 2019.
Roger Suup (S)