Byggstart för nya E10 till sommaren
l sommaren drar bygget av nya E10 förbi Kiruna igång. Det är en sträcka på drygt 7 km och den kommer att vara klar för trafik 2019. Året därpå avslutas projektet med ytterligare ett asfaltlager. Det är Trafikverkets plan och kostnaden landar runt 600 mkr. Hela projektet bekostas av LKAB eftersom vägbygget är en konsekvens av LKAB:s gruvproduktion och sprickbildning.
Den 7 km långa sträckan kommer att ha både över- och underfarter. Det blir två broar dels vid den s k Ravinen mellan campingplatsen och Bogdanoffsjön och dels vid Petsamo för att underlätta för skidor och skotrar. Vid Luossavaaraa planeras två överfarter för friluftslivet och vid Varggropen kommer skid- och skoterspåren att gå under den planerade vägen.
I avtalet mellan Trafikverket och LKAB har man haft i uppgift att se över effektiviseringar. Enligt Arnold Vonkavaara, regional direktör för Trafikverket, har man minskat de ursprungliga kostnaderna med mellan 38-40 mkr. Vägen kommer att vara 9 meter bred och ha en maxhastighet av 80 km/tim på den planerade sträckningen förbi Kiruna. En del av kostnadsbesparingen avser kortare broar än vad som ursprungligen planerades.
Från Kiruna kommuns perspektiv fanns krav på en gång- och cykelväg på den aktuella sträckningen. Där accepterade kommunen bl a en dragning runt Sandstensberget på den redan befintliga motionsslingan under förutsättning att den asfalterades som en gång-och cykelväg. I nuvarande förslag kommer motionsslingan att nyttjas under anläggningstiden och återställas efteråt men inte asfalteras. Kiruna kommun kommer att lämna in synpunkter på bl a gång-och cykelvägen i den samrådsrunda som nu genomförs. Kommunen godtog vägsträckningen under vissa förutsättningar. En av dessa var en komplett gång- och cykelväg bl a runt Sandstensberget men nödvändighetvis inte i direkt anslutning till nya E10. Kiruna kommuns förslag på nya E10 var en dragning norr om Bogdanoffsjön men LKAB bedömde att den sträckningen låg för nära den s k Lappmalmen och LKAB krävde den nuvarande förläggningen av vägen uppför Sandstensberget och vidare mot Matojärvi och man erbjöd olika kompensationer, bl a gång- och cykelväg, för att få igenom sitt eget förslag.
Roger Suup