Bygget av nya E10 förbi Kiruna startar nästa vecka

Den 30 oktober – om en vecka – sätts spaden i jorden för etapp 1 av nya E10 förbi Kiruna. Etappen går mellan Karhuniemi, förbi Matojärvi fram till Kurravaaravägen och ska invigas i oktober 2019 om två år. Etapp 2 från Kurravaaravägen förbi nya centrum till Tuolluvaara startar 2019 och invigs hösten 2020.
Det framkom när Trafikverket hade informationsmöte i Folkets Hus ikväll. En fullsatt Lars Janssonsal fick en detaljerad information om den 7 km långa sträckan. Trafikverket bestämde 2008 att nya E10 skulle dras i korridoren kallad Luossavaara Syd. De två övriga alternativen var dels bakom Kiirunavaara och dels förbi Nukutus som båda ratades av olika skäl. Trafikverket satte ned foten 2012 och inriktade arbetet på korridor Luossavaara Syd. Där ville samtliga partier i kommunfullmäktige att man skulle dra vägen norr om Bogdanoffsjön men LKAB föredrog det nu beslutade alternativet upp på Sandstenberget och vidare över World Cupspåren vid Matojärvi förbi gamla Malmias fotbollsplan. Skälet var att man ville distansera sig från Lapplandsmalmen som sträcker sig norr Bogdanoff mot Nukutus.
För två år sedan fastställdes alltså arbetsplanen med den aktuella sträckningen och nu står man i startgroparna för att starta vägbygget. I dagarna slutför också Trafikverket en ny skidspårsslinga på 3,5 km söder om den planerade vägen vid Matojärvi skidstadion. Under hela byggtiden kommer man att kunna passera vägbygget under den s k stora ravinen där en bro på 180 meter ska byggas över nedfarten från Ripans camping till Bogdanoffsjön. På den 7 km långa sträckan kommer det att bli 3 cirkulationsplatser för bilar (Karhuniemi, vid Hjalmar Lundbohmsvägens anslutning till Luossavaara och vid Kurravaaravägen) samt 8 mindre broar och 2 stora ravinbroar. Vid Varggropen blir det en underfart för både skoter och skidåkare och den ska vara klar om ett år i slutet av september 2018.
Trafikverket har lagt stor vikt vid att få estetiskt tilltalande broar och övergångar. Man har laborerat med effektbelysningar på de två träbroöverfarterna, färg m m. Sammantaget kommer det att bli 5 broar/passager för skidåkare att ta sig över nya E10. I samband med vägbygget används merparten av jord och sten till att fylla upp vägen men en stor del kommer också att nyttjas för att skapa ett attraktivare dagbrott på Luossavaara som även i fortsättningen kommer att ha kvar sin karaktäristiska profil.
Roger Suup (S)