Billigare färdtjänst med ny entreprenör
Kostnaden per färdtjänstresa har sjunkit sedan Kiruna kommun gick med i RKM (Regionala kollektivtrafikmyndigheten) . Det visar bokslutet för 2016.
-Det var kaotiskt i början men nu har vi etablerat en bra verksamhet. Vi ska bli ännu bättre, konstaterade Kenneth Johansson som är VD för RKM när han nyligen informerade kommunstyrelsens arbetsutskott om utvecklingen och bokslutet.
Kiruna kommun beslutade tidigare efter förslag och beslut från socialnämnden att flytta över hanteringen av färdtjänstresorna i kommunen till RKM. Under våren och sommaren 2015 gick RKM ut med en ny upphandling av färdtjänstresorna i Kiruna, eftersom avtalsperioden var slut, då det lokala taxibolaget förlorade uppdraget som skulle börja gälla fr o m 16-01-01. Det lokala taxibolaget hade helt enkelt inte lämnat in alla uppgifter som krävs vid en offentlig upphandling utan uppgett en totalsumma som vida översteg tidigare nivåer med flera miljoner kronor. Redan från sommaren 2015 blev det i princip avtalslöst och det lokala taxibolaget körde på timtaxa under hösten 2015 när man helt plötsligt inte ville köra vidare efter den 16 december 2015.
-Vi var i ett svårt läge och det var kaotiskt innan årsskiftet eftersom den nya entreprenören inte hann få fram alla fordon som behövdes.
Det taxibolag som vann upphandlingen, med säte i Luleå, skulle successivt bygga upp fordonsparken och RKM tvingades i december 2015 bilda ett dotterbolag för att säkerställa alla färdtjänstresor. Tillsammans med arbetsförmedlingen utbildades nya förare våren 2016 och under året har både kundnöjdhet och kostnaderna sjunkit jämfört med tidigare. Jämfört med 2015 har kostnaden per färdtjänstresa sjunkit från 283 kronor till 213 kronor. Det är t o m lägre än 2014 då kostnaden var 221 kronor.
Antalet färdtjänstresor har ökat från 26.758 (2014), till 28.401 (2015) och 30.477 (2016). Totalkostnaden var 2014 ca 5,9 mkr, 2015 ca 8,0 mkr och 2016 nere på 6,5 mkr.
-Vi ska bli ännu bättre när vi kör i egen regi. Det finns mer att jobba på när det gäller kostnaden, menar Kenneth Johansson som också ser att kunderna blivit nöjdare och nöjdare och att klagomålen nu är nere i samma nivåer som i länet och riket.
Roger Suup