Arbetet med nya E10 återupptas

Efter några månaders avbrott återupptas nu arbetet med nya E10. I dagarna har man röjt skog vid Karhuniemi där den nya sträckningen av E10 norrifrån börjar. Den ska gå upp mot Luossavaarabacken, vidare mot gamla fotbollsplanen vid Petsamo och en bro över den lilla grusvägen från Campingplatsen ned till Bognadoff och vidare mot Kurravaaravägen vid Varggropen.
I maj startar anläggningsarbeten kring Karhuniemi/Lokstallet och Kurravaaravägen. Närmast Karhuniemi/Lokstallet bygger Trafikverket en cirkulationsplats. En gångpassage under E10 kommer att knyta ihop Karhuniemi med Lokstallet. En gång- och cykelväg kommer att anläggas i området samt en bro över nya E10 för gående och skidspår.
Närmast Kurravaaravägen bygger Trafikverket tre bropassager samt en cirkulationsplats som ansluter Kurravaaravägen till nya E10. Arbetena pågår fram till 2019. Bropassagen för Jägarspåret vid Varggropen ska vara klar redan hösten 2018. Efter Kurravaaravägen sätts stängsel upp för avverkning och röjning.
Det är också klart att det finska företaget GRK (Graniittirakennus Kallio Oy) som ska bygga de två ravinbroarna för den nya sträckan av E10 i Kiruna som totalt är 7 km.
– Vi ser fram emot att komma igång med bygget av ravinbroarna så vi kan hålla tidplanen för projektet och få den nya E10:an klar till 2020, säger Charlotta Blind, Trafikverkets projektledare för entreprenaden.
Ravinbroarna är 178 meter respektive 80 meter långa i fri öppning. Broarna kommer att fungera som passager under E10 för både friluftsliv och djurliv. För att minimera påverkan på naturen kommer bland annat belysningen på broarna att anpassas så att den inte stör norrskensupplevelsen.
Den första etappen mellan Karhuniemi och Kurravaaravägen öppnas redan nästa höst och den sista etappen förbi nya centrum året därpå.
Bildtext: Vid vägen mot Luossabacken bredvid Motorklubbens gård ser man påtagligt hur nya E10 växer fram.
Roger Suup (S)